Nieuwegeins college stimuleert fietsen volgens raad te weinig: 'Dit is teleurstellend'

© ANP
NIEUWEGEIN - De voetganger en fietser in Nieuwegein moeten nu eindelijk op één komen, vindt een meerderheid van de raad. Maar volgens een aantal partijen negeert het college van Burgemeester en Wethouders die wens. Vanavond staat het college flink wat kritiek wachten. Want komt de fiets in Nieuwegein straks wel écht op één?
Partijen als de SP en GroenLinks vinden dat de fiets en de wandelaar met de huidige plannen niet op één staan, terwijl de raad in mei een amendement aannam die het college opriep om dit wel te doen - ten koste van de bus en auto.
Wat houden de plannen precies in? De herinrichting van wijkwegen moet automobilisten stimuleren om stadsautowegen als de A.C Verhoefweg en de Zuidstedeweg te gebruiken. Als dit niet werkt, kan het college besluiten om de weg op te knippen. De Batauweg is de eerste straat die - bij wijze van proef - wordt geknipt. Dit gebeurt ter hoogte van de kruising met de Nedereindseweg. Verder moet de fiets meer de ruimte krijgen, zo nodig met aparte fietspaden. De gemeente bekijkt de mogelijkheden voor de aanleg van nieuwe snelfietsroutes, naast de huidige die van IJsselstein via Nieuwegein naar Utrecht gaat. Deze is momenteel in ontwikkeling.

Knips in de wegen

Alleen het knippen van de Batauweg is volgens fractievoorzitter Alma Feenstra (GroenLinks) veel te weinig. "Uit de eerste antwoorden van de gemeente komt vooralsnog naar voren kwam dat het bij twee knips blijft. Dat is natuurlijk teleurstellend", zegt zij.
Bij de SP en GroenLinks vinden ze het onbegrijpelijk dat de bus op de meeste wijkwegen straks nog steeds voorrang heeft op de fiets. Hoe zit dat? Op wijkwegen zonder busverbinding en mét een zebrapad krijgen fietsers in de toekomst voorrang. Deze situatie komt alleen op maar drie plekken in Nieuwegein voor. "Met deze plannen krijgt de bus in de meeste gevallen dus gewoon voorrang", aldus een verbaasde Clarion Wegerif, voorzitter van de Fietsersbond Nieuwegein.
GroenLinks vindt dat de fiets op wijkwegen overal voorrang moet krijgen. "Als je overal moet stoppen, is dat belemmerend, vooral voor ouderen. Door fietsers voorrang te geven maak je van fietsen een echt alternatief voor de auto en het OV", zegt Feenstra. Vincent van Esch van de PvdA noemt de plannen een goed begin, maar wil dat de snelheid op wijkwegen overal teruggaat naar 30 kilometer per uur. "Zeker bij scholen", benadrukt hij.
De gemeente Nieuwegein wil het fietsen stimuleren met de aanleg van een snelfietsroute van IJsselstein via Nieuwegein naar Utrecht. "Pas als je door mag rijden, wordt de fiets een goed alternatief; Nieuwegein slibt dicht", zegt Feenstra. Met de huidige plannen is dat niet het geval, zoals bijvoorbeeld bij de kruising van het drukke Brugpad en de Zuidstedeweg.

Focus college mist

Voor de aanleg van het snelfietspad naar Utrecht is te weinig rekening gehouden met bouwwerkzaamheden naast het Brugpad langs de Doorslag, vinden sommige raadsleden. Hierdoor is een deel van het Brugpad daar 3,5 jaar lang niet toegankelijk voor fietsverkeer. Raadslid Anita van Schaik (D66): "In het hele proces is daar geen oog voor geweest. Dat heeft te maken met een bepaalde focus die het college op dat gebied mist", stelt zij.
De SP vindt dat het college met een meer ambitieus plan moet komen. "Iedereen weet dat het onhoudbaar is om vast te houden aan de auto - met alle parkeerproblemen en drukte op de weg. Daar horen maatregelen bij, maar in Nieuwegein heeft de VVD het voor het zeggen en die zijn continu bezig om de plannen af te zwakken." Volgens de SP in het voordeel van de automobilist.
Volgens Ineke Schiltkamp van de ChristenUnie zijn de plannen van het college niet concreet genoeg. Ze vraagt zich af of de huidige plannen wel haalbaar zijn. "Bij de plannen om de tram via minder haltes naar Utrecht te laten rijden, staat er meteen bij vermeldt dat de gemeente hierbij afhankelijk is van de Provincie", zegt Schiltkamp. Ze vraagt zich af of het college niet moet kijken naar maatregelen die zij zelf in de hand hebben.
Ze pleit, net als Mart Hack van het CDA, voor maatwerk. Zij bekijken liever voor elk individueel geval of een straat geschikt is om op te knippen en of fietsers voorrang moeten krijgen op de bus. "Bussen moeten hun rijschema wel kunnen halen bijvoorbeeld", benadrukt Schiltkamp. "Want senioren zijn voor een deel afhankelijk van het OV", vult Hack haar aan.
De insteek van de plannen, waarbij het college meer oog heeft voor de fietser en wandelaar, vindt zij goed. Alleen de manier waarop 'is een lastige'. Volgens haar werkt de gemeente in de verkeerde volgorde. "De stad groeit hard, en daarom had ik liever gehad dat we bekijken hoe we ons in de toekomst door Nieuwegein gaan bewegen. Nu gaan we eerst veel huizen bouwen en kijken we hopen we later wat gaan doen om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren", zegt Schiltkamp.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.