Recordprijs voor benzine: 'De grote lijn is dat het duurder wordt'

PROVINCIE UTRECHT/BUNNIK - De Nederlandse benzineprijs is de afgelopen dagen nog verder opgelopen, nadat er vrijdag al voor het eerst meer dan 2 euro per liter moest worden betaald. Daar zijn we voorlopig ook niet van af, zegt directeur Erik de Vries van NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel in Bunnik. "Het kan dat het binnenkort weer iets gaat dalen, maar de grote lijn is dat het duurder wordt."
Benzineprijzen hoger dan ooit
De gemiddelde adviesprijs voor een liter E10 (Euro95) is nu 2,012 euro. Naast de benzineprijs staan ook de prijzen voor lpg en diesel op recordhoogtes. Voor een liter lpg moet 1,032 euro worden neergeteld. Een liter diesel kost 1,667 euro. Dat komt naar voren uit gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers, dat dagelijks adviesprijzen bijhoudt van vijf grote oliemaatschappijen.
De hoge prijzen houden klanten niet weg van de pomp. "Je moet toch gewoon naar je werk en alles doen. Dus ik ben er niet heel erg mee bezig", zegt een vrouw bij een tankstation in Harmelen. Een man die ondertussen aan een andere pomp zijn bus vol gooit merkt er ook niet al te veel van. "Ik tank nu voor de zaak, dus dit voel ik niet in m'n portemonnee."
Pomphouders kunnen wel afwijken van de adviesprijzen. Automobilisten zijn doorgaans het duurst uit bij tankstations langs de snelweg. Volgens prijsvergelijker brandstof-zoeker.nl is het bij enkele goedkope pompen in de provincie Utrecht nog steeds mogelijk om E10 voor 1,80 euro per liter te tanken.

Corona

Taxichauffeur Wiebren Jousma van Taxi Lopikerwaard weet ze bij hem in de buurt ook wel te vinden, dat verzacht de pijn al een heel stuk. Bovendien gaan de zaken nu gelukkig al veel beter dan een jaar geleden, toen het werk grotendeels stil lag door corona. "Je hebt het gewoon te accepteren. Ik ben al lang blij dat we weer kunnen rijden. De afgelopen maanden hebben we eindelijk de omzet gehaald die we moeten kunnen halen."
Ook rijschoolhouder Marc van der Voorn in Utrecht is nog niet echt onder de indruk. "Ik rij ongeveer 800 kilometer per week, wat ongeveer uitkomt op anderhalve tank. Dat scheelt me dan 15 euro á 2 tientjes in de week. Dat is nog niet zo erg. Maar als je meer kilometers maakt dan ga je het misschien wel voelen." Van der Voorn rekent de kosten daarnaast ook gewoon door in de lesprijs. "Ik had die per 1 oktober net weer omhoog gegooid, dus dat scheelt ook wel weer."
Bij Patrick van Middelweerd van Taxi-Touringcar Middelweerd in Harmelen hebben de hogere brandstofprijzen wel direct gevolg voor de winst die hij overhoudt. "Ik kan de prijzen niet tussendoor aanpassen, want die liggen vast in afspraken met opdrachtgevers. Als dit aanhoudt en de prijzen worden nog hoger, dan zal ik opnieuw met ze om de tafel moeten." Van Middelweerd heeft mede hierom al een eerste elektrische taxi aangeschaft. "Volgende week gaat die rijden."

Hoge olieprijs

Dat de prijzen van brandstof de laatste tijd hard stijgen, komt door de opgelopen olieprijs. Nu de wereldeconomie herstelt van de coronacrisis neemt de vraag naar olie in rap tempo toe. Maar de capaciteit van olieproducenten is achtergebleven. Zij kunnen nu niet goed aan de stijgende vraag voldoen. Wat ook meespeelt zijn de oplopende prijzen voor energie. Gas en kolen zijn sterk in prijs gestegen en daarmee wordt olie als goed alternatief gezien.
En vergeet ook de accijns op brandstof niet, die dit jaar 82 cent per liter is, zegt directeur De Vries van NOVE. "Die accijns is in Nederland het hoogste van de hele EU en wordt ook elk jaar hoger door inflatie. Daarnaast wordt er ook steeds meer biobrandstof bijgemengd en die heeft ook de neiging alleen maar duurder te worden."
Volgens De Vries drijft ook speculatie de prijs nog op. "De vraag is groot en dus speelt de markt er op in." Alles bij elkaar opgeteld ziet hij de brandstofprijs voorlopig dan ook niet snel lager worden. "Het kan af en toe iets zakken en stijgen, maar de grote lijn gaat omhoog."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.