Late tramritten naar IJsselstein tijdelijk geschrapt na klachten over gepiep

© RTV Utrecht / Caroline Geijsman
NIEUWEGEIN/IJSSELSTEIN - De provincie schrapt voorlopig de late tramritten naar IJsselstein. Reden zijn de vele klachten over het gepiep en gebonk van de trams. Vanaf 22.00 uur worden daarom pendelbussen ingezet om de trams te vervangen. "Een behoorlijk ongebruikelijke maatregel", zegt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie.
Er wordt al maanden geklaagd over een snerpend piepgeluid van langsrijdende trams. Buurbewoners zitten 's avonds laat en 's morgens vroeg rechtop in bed door het lawaai. De gemeente vond anderhalve week geleden dat de maat vol was en stuurde een brief naar de provincie. Daarin werd opgeroepen actie te ondernemen.
Beter laat dan nooit, maar het is wel veel te laat
Bewoner Jeroen Linschoten over de maatregelen van de provincie
Bewoners zijn blij met de aangekondigde maatregelen, maar ze blijven tegelijkertijd ook sceptisch. "Heel veel gezeur, mailtjes, telefoontjes en ontevredenheid is er nodig geweest en nu lijkt er wat te gaan gebeuren", vertelt buurtbewoner Jeroen Linschoten. "Beter laat dan nooit, maar wel veel te laat. Ze laten in de media weten dat ze met man en macht eraan werken, maar in de praktijk hebben we er niks van gemerkt."

16 smeerinstallaties

Die actie komt er nu echt, belooft de provincie. Het schrappen van de late tramritten is een tijdelijke maatregel in afwachting van een meer definitieve oplossing: er komen smeerinstallaties. Deze installaties spuiten een smeermiddel op de rails en versoepelen daarmee het contact tussen de wielen van de trams en het spoor. Er zijn er in totaal zestien van besteld, na de zomer (eind augustus/begin september) worden ze geplaatst.
Tot die tijd gaan extra teams op pad die de rails met de hand insmeren. "In de bochten van de trambaan tussen de haltes IJsselstein-Zuid en Eiteren zal de onderhoudsploeg zorgen voor extra smering om geluidsoverlast te verminderen", zegt de provincie. "In de tussentijd wordt het werk voorbereid voor plaatsing van de baangebonden smeerinstallaties langs de trambaan in IJsselstein en elders langs het tracé van de regionale tramlijn. Waar nog meer smeerinstallaties komen wordt later deze zomer bekend gemaakt."

Pendelbus

Tot de smeerinstallaties er zijn, wordt de dienstregeling van tram 61 tussen Nieuwegein-Centrum en IJsselstein aangepast. Na 22.00 uur zullen pendelbussen de trams op het traject vervangen.
"Door in de late avond geen trams te laten rijden in IJsselstein kan, zolang de smeerinstallaties nog niet zijn geplaatst, een extra positieve bijdrage worden geleverd aan vermindering van de geluidsoverlast", aldus de provincie.
Woordvoerder Van Dopperen noemt het zelfs een opmerkelijke maatregel: "Dat doen we niet zomaar. Er is ons echt wel wat aan gelegen om niet alleen te denken aan de belangen van de reizigers in onze trams. Maar ook de mensen in de buurt van de trambaan willen we tegemoet komen. De klachten zijn luid en duidelijk doorgedrongen bij ons", zegt hij.

Maatregel

Linschoten gaat er ook vanuit dat deze maatregel wel echt zal helpen. Hij en andere omwonenden hebben dit namelijk zelf aangegeven bij de provincie: "Het is duidelijk dat er van 21.30 uur nauwelijks meer gebruik gemaakt wordt van de tram. Iedere tram 's avonds veroorzaakt meer overlast dan dat er mensen gebruik van maken. Ik ben blij dat ze dat nu eindelijk hebben overgenomen."
Deze maatregel zou ook effectief zijn in de ochtend, maar dat zit er voorlopig niet in, omdat er dan meer reizigers in de tram zitten. "Je hebt daar ook weer te maken met de afweging: wat doen we met de reizigers? We hebben op deze manier een compromis getroffen. Om iets te kunnen doen voor mensen in de buurt van de trambaan en voor onze reizigers. Maar we zetten in de vroege ochtend vooruitlopend op de ochtendspits ook de smeerploeg in, dus dan moet het geluid wel minder worden", zegt Van Dopperen.

Geluidsoverlast

De geluidsoverlast in IJsselstein speelt al sinds maart, toen na maanden van werkzaamheden de tram weer door IJsselstein ging rijden. Rond de Praagsingel, tramhalte Binnenstad en de Weegbree is de overlast het grootst.
De trambaan in IJsselstein en de trams die er rijden zijn gloednieuw. Het traject tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein was na dertig jaar aan renovatie toe. De vernieuwing van het tracé heeft afgelopen jaren nogal wat uitdagingen gekend. De kosten van het project vielen miljoenen euro's hoger uit.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.