"Regels van OV-abonnementen een doolhof"
PROVINCIE UTRECHT - Volgens het OV loket zijn de voorwaarden van de tientallen vervoersabonnementen "een doolhof". De ombudsman voor openbaar vervoer dringt aan op meer uniformiteit.
Dat merken reizigers van wie de OV-chipkaart defect is, reizigers die een abonnement willen beëindigen of die per ongeluk een verkeerd abonnement hebben aangeschaft. OV loket signaleert niet alleen uiteenlopende regels, maar ook verwarrende communicatie door vervoerders. De informatie op de websites van OV-bedrijven klopt regelmatig niet met de officiële voorwaarden.
DIEFSTAL
Wanneer de OV-chipkaart met daarop een abonnement defect is, mag een reiziger met een kopie bij het ene bedrijf ook zonder kaart de bus of de trein blijven gebruiken. Bij het andere bedrijf moet er betaald worden en kunnen gemaakte kosten achteraf gedeclareerd worden. Bij diefstal of verlies van een kaart of het beëindigen of verkeerd aanschaffen van een abonnement lopen per vervoerder en vaak ook per soort abonnement de regels sterk uiteen.
Het OV loket heeft in de laatste kwartaalrapportage een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste verschillen. In deze periode registreerde het loket 2.442 klachten. Deze gaan voor een deel over het afschaffen van het papieren treinkaartje en de overgang naar verplicht in- en uitchecken voor de trein.