Utrecht blundert met introductie milieuzone

UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft geblunderd met de publiekscampagne voor de milieuzone voor auto's. Woensdagmorgen gaf wethouder Lot van Hooijdonk de aftrap voor de campagne, maar de kentekenchecks bij de toegangswegen werkten niet. Dat blijkt uit onderzoek van RTV Utrecht.
De gemeente Utrecht wil vervuilende busjes en dieselauto's van vóór 2001 weren uit de binnenstad. Op drie plekken rond de binnenstad worden daarom kentekens gecheckt en krijgen automobilisten een melding of hun auto met de nieuwe regels wel de stad in mag.
Bij de start van de campagne bleken de kentekenchecks niet te werken: Ook oude en vervuilende diesels krijgen JA te zien als ze langs de registratie rijden. De gemeente heeft het probleem na enkele uren opgelost.

BORDEN

Het is niet de eerste tegenslag voor de milieuzone. Dinsdag werd bekend dat de procedure voor de introductie van nieuwe borden langer duurt dan de gemeente had voorzien. Daardoor kan niet vanaf 1 januari beboet worden, maar waarschijnlijk pas vanaf 1 mei.
Ondanks het gebrek aan een officieel bord, vindt verkeerswethouder Van Hooijdonk het toch 'nuttig' om automobilisten alvast op de milieuzone te wijzen. Het is de eerste stad waar een milieuzone voor auto's wordt ingevoerd en dus moeten Utrechters weten waar ze aan toe zijn, vindt de wethouder.

SLOOPREGELING

Volgens de gemeente heeft alleen al de aankondiging van de milieuzone ervoor gezorgd dat veel oude diesels van de weg zijn gehaald. Zo'n 2400 Utrechters hebben gebruikgemaakt van een sloopregeling en dat is meer dan de helft van de 4500 diesels die in Utrecht zijn geregistreerd.
Andere gemeenten hebben ook zo'n regeling, maar daar wordt er minder gebruik van gemaakt omdat daar geen milieuzone komt, zegt de gemeente. Utrechtse automobilisten krijgen een vergoeding van gemiddeld 1500 euro als ze hun oude diesel laten slopen.

TWEEDE KAMER

Het is overigens nog maar de vraag of het nieuwe bord voor de milieuzone er überhaupt wel komt. De Tweede Kamer gaat erover en het CDA heeft een motie aangekondigd om het bord niet in te voeren. De fractie gebruikt daarvoor het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
"Nodeloos ingewikkeld, kostbaar, niet doelmatig en achterhaald nu door recente vermindering van fiscale voordelen voor oude diesels het aantal auto's al fors teruggedrongen is", laat CDA-Kamerlid Sander de Rouwe desgevraagd weten.

Verslaggever Rik Dogger is bij de aftrap van de publiekscampagne van de milieuzone voor auto's

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.