Slachtoffers PGB-fraude Pyxis draaien zelf op voor de schade

ZEIST - Oud-cliënten van zorginstelling Pyxis moeten tienduizenden euro's aan Persoonsgebonden Budget (PGB) terugbetalen aan het Agis Zorgkantoor.
De verzekeraar claimt het bedrag van de cliënten omdat zij niet de juiste bonnetjes zouden kunnen overleggen van de zorg die ze van Pyxis hebben gekregen.
De ex-cliënten zijn veelal mensen met schulden en bijstandsuitkeringen, die de bedragen tot wel 17.000 euro niet kunnen terugbetalen. Ze zijn slachtoffer van PGB-fraude door Pyxis, wat onder andere reden was voor de overheid om de instelling te sluiten. Medewerkers van Pyxis hebben destijds de bankpassen van de cliënten ingenomen en grote bedragen naar de eigen rekening overgeschreven.
OUD-BENZINESTATION
De zorginstelling kwam tweeënhalf jaar geleden in het nieuws omdat het cliënten had gehuisvest in onder meer een voormalig benzinestation aan de Zeister Antonlaan. De Inspectie voor de Gezondheidszorg sloot Pyxis waarna de cliënten deels werden ondergebracht bij Altrecht.
ONVERBIDDELIJK
Agis Zorgkantoor, onderdeel van Achmea, voert het verstrekken van PGB's uit, maar ook het innen als de cliënten hun uitgaven niet kunnen verantwoorden. Het zorgkantoor is onverbiddelijk en wil het geld terug van de cliënten, ondanks dat de Inspectie voor de Gezondsheidszorg in een mail aan een ex-cliënt aangeeft dat zoiets niet terecht is.
Agis Achmea weigert op dit specifieke geval in te gaan, maar stelt in zijn algemeenheid dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen PGB. Het zorgkantoor is bijna drie jaar geleden een onderzoek gestart naar Pyxis, maar een woordvoerder kan niet zeggen hoe het met dat onderzoek staat.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.